آموزش ها

    

دوره های آموزش دانشگاهی

 
1. پذیرش دانشجو در رشته «اخلاق زیستی» توسط دانشگاه علم و فرهنگ با همکاری پژوهشگاه ابن سینا-جهاد دانشگاهی

«اخلاق زیستی» از دهۀ ۱۹۶۰ میلادی در قالب رشته‌ای دانشگاهی پدیدار شده است. «اخلاق زیستی» با مسائلی برآمده از به کارگیری علوم و فنون زیستی - به ویژه در حیات آدمی - سروکار دارد. شایان ذکر است که پیشرفت علوم و فنون زیستی، در کنار ارتقای کیفیت زندگی بشر، موجب گسترش مناقشه‌هایی از این گونه شده است: آیا کمک به مرگِ بیماری که دچار درد و رنجی تحمل‌ناپذیر است و امیدی به بهبود هم ندارد، به خواستِ خود او، جایز است؟ آیا می‌توان جان مادر بارداری را که ادامۀ بارداری به مرگ او میانجامد با از میان بردنِ جنینی که حمل میکند نجات داد؟ آیا دستکاری ژنتیک با هدف بهبود ویژگی‌های انسانی، مانند افزایش طول عمر، مجاز است؟

بنابراین امروزه، اخلاق زیستی یکی از زمینه‌های میان‌‌رشته‌ای تأثیرگذار شناخته می‌شود که در آن دانشمندان مختلف، از جمله فیلسوفان، الهی‌دانان و حقوق‌دانان، به بررسی و ارزیابی کاربرد علوم و فناوری‌های زیستی می‌پردازند. در همین راستا پژوهشگاه ابن‌سینا (گروه حقوق و اخلاق زیستی)، مشترک با دانشگاه علم و فرهنگ، دورۀ کارشناسی ارشد «اخلاق زیستی» را برگزار کرده است.  

پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی- ابن‌سینا، همواره به ابعاد اخلاقی، حقوقی و فقهی پژوهش و درمان توجه داشته و به همین دلیل گروه حقوق و اخلاق زیستی پژوهشگاه ابن‌سینا در سال 1387 شکل گرفت تا سازگاری علوم و فناوری‌های نوین با نظام حقوقی، اخلاقی و فقهی موجود را بررسی و تبیین نماید و چالش‌ها و پیامدهای اخلاقی توسعۀ علوم و فناوری‌های زیستی را رصد کند.

رشتۀ کارشناسی ارشد «اخلاق زیستی»، با آموزش الگوها و رویکردهای مختلف اخلاقی، تاریخی، فلسفی، حقوقی، اجتماعی و علمی، دانشجویان را برای تحلیل چالش‌های اخلاق زیستی می‌پروراند و آنها را آمادۀ کار در ظرفیت‌های مختلفِ این رشتۀ جدید و رو‌ به توسعه می‌کند. دانشجویان این رشته، درک عمیق‌تری از چارچوب‌های اخلاقی و کاربرد آنها در مسائلِ زندگیِ عادی و دنیای واقعی پیدا می‌کنند و با آموزش تفکر انتقادی و تحلیلی در زمینه اخلاق می‌توانند همگام با پیشرفت‌های جاری در علوم و فنون زیستی، برای مسائل پیش‌رو تمهیداتی بیندیشند. واحدهایی مانند «مبانی اخلاق زیستی»، «فناوری زیستی و حقوق»، «فناوری زیستی و نظریۀ عدالت»، «تاریخ و فلسفۀ علم»، «فناوری زیستی و دین» و «ملاحظات اخلاقی تولید مثل» با همین رویکرد برای تدریس در این رشته طراحی شده‌اند؛ بدین‌ترتیب دانشجویان ضمنِ مطالعۀ مسائل کلان اخلاق زیستی با مصادیق خاص این مسائل در شاخه‌های گوناگونِ علوم و فناوری‌های مرتبط آشنا می‌شوند.

دانش‌آموختگان رشتۀ کارشناسی ارشد «اخلاق زیستی» می‌توانند از جمله در جایگاه پژوهشگر، مشاور و مدرس، حسب مورد، در مراجع سیاستگذاری و قانونگذاری، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، وزارت بهداشت، بیمارستان‌ها، کمیته‌های اخلاق مرتبط- که در دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، جهاددانشگاهی، وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها مستقر هستند- شرکت‌های دارویی، شرکت‌های دانش‌بنیان یا سازمان‌های مردم‌نهادِ تخصصی فعالیت کنند. همچنین وکلا و قضات می‌توانند با گذراندن این دوره‌ها به صورت تخصصی به دعاوی مربوط به علوم و فنون زیستی ورود دقیق‌تری بیابند.  

برنامه درسی «رشته کارشناسی ارشد اخلاق زیستی» را از اینجا دریافت نمایید.

 
 

دوره های آموزش الکترونیک (به زبان فارسی) 

 
 1. مقدمات اخلاق درپژوهش (آموزش مداوم اینترنتی جامعه پزشکی) 

در پايان اين برنامه می توانيد:
الف) پژوهش خود را به شکل اخلاقی و با رعایت حقوق شرکت کنندگان طراحی نمایید.
ب)  فرم رضایت آگاهانه را برای طرح پژوهشی خود تدوین کنید.
ج)  بخش ملاحظات اخلاقی طرحنامه را کامل بنویسید.
د) همکاری موثری با کمیته اخلاق در پژوهش برای رعایت حقوق شرکت کنندگان داشته باشید.

 
 

 دوره های آموزش الکترونیک (به زبان انگلیسی)


A. Enhancing Humane Science - Improving Animal Research
Johns Hopkins School of Public Health (JHSPH) online course provides a broad overview of diverse topics in the practice of and approaches to humane animal experimentation. It addresses such issues as experimental design (including statistics and sample size determination), humane endpoints, environmental enrichment, post-surgical care, pain management, and the impact of stress on the quality of data.


Welcome to the TRREE on-line training programme on the ethics and regulation of health research involving human participan. TRREE provides free-of-charge access to E-Learning (a distance learning program and certification on research ethics evaluation) and E-Resources (a participatory web-site with international, regional and national regulatory and policy resources).
 
C. Committee on Publication Ethics (COPE)
COPE's eLearning course is designed to give editors a deeper understanding about publication ethics and practical guidance about how to detect, prevent and handle misconduct.